In de wintertijd wordt gladheid van wegen tegengegaan door pekel erover te strooien. In pekel zit zout, maar ook wat andere hardnekkige middelen en juist die hardnekkige middelen in de pekel zijn extra schadelijk voor je motor en veroorzaken nog meer corrosie. Het is dus echt belangrijk om je motor ertegen te beschermen. Wanneer de eerste pekel inmiddels al weg is en op straat ligt, is het echt hoog tijd om er wat aan te gaan doen.
Er zijn meerdere middelen op de markt om je daarbij te helpen en het zijn er zoveel. zelfs dat we vandaag de keuze expres beperkt hebben tot twee opties en die opties representeren eigenlijk de belangrijkste categorieën sprays.
de corrosie-protectie-spray
Dat is een spray die een vettig laagje achterlaat op de behandelde onderdelen en dat vettige laagje dat houdt vocht dus weg en die voorkomt corrosie door de pekel. Die zorgt dat de pekel en het vuil niet kunnen hechten aan de onderdelen, dus dat is heel erg goed. Het nadeel van zo’n vettige spray is dat hij er relatief makkelijk weer afspoelt, dus het is echt belangrijk om hem regelmatig opnieuw aan te brengen. Voor mensen die af en toe rijden in de winter is het eigenlijk een heel goede oplossing, want dat voorkomt dat je in de lente weer gigantisch aan poetsen bent, omdat je een matte laag bijvoorbeeld op je onderdelen hebt. Maar het is dus wel belangrijk om het af en toe opnieuw aan te brengen.
Wax spray
Als je veel meer rijdt, dus rijd je bijvoorbeeld woon-werkverkeer tijdens de winter rijd je echt elke dag. Rijd je echt heel erg veel gedurende de winter, dan is het misschien verstandig om naar een waxspray te kijken zoals bijvoorbeeld Schutzwax. Die laat dus een harde waxlaag achter op de behandelde onderdelen en die waxlaag die beschermt nóg beter tegen vocht en ook tegen pekel en vuil en houdt het allemaal gewoon nog een stuk beter buiten.
Dat betekent wèl: die spray is dus een stuk hardnekkiger en blijft een stuk beter zitten. Dat is fijn als je veel rijdt, omdat je daardoor veel minder vaak die spray opnieuw hoeft aan te brengen. Dus vaak is 1 à 2 keer in de winter al genoeg. Afhankelijk van hoeveel kilometers je rijdt natuurlijk, een beetje afhankelijk van wat voor weer je vangt, maar in de lente moet je dan wel echt flink gaan poetsen. Om daarbij te helpen is er nog een ander middeltje op de markt en dat is teerverwijderaar.
Voor het geval er onverhoopt iets vervelends gebeurt met je motor: het is altijd verstandig om je te verdiepen in alles omtrent een motor verzekeren. Dan voorkom je achteraf veel hoge kosten en gedoe!