Zoals je wellicht weet heeft mijn blog een algemene insteek. De reden daarvoor is voornamelijk dat ik gewoon niet kan kiezen. Ik vind te veel uiteenlopende onderwerpen interessant om me te binden aan één specifieke niche. Uiteraard doen andere websites (en daarbij vooral de webshops) dit natuurlijk heel anders. Zij hopen met allerlei vormen van online marketing geen algemene, maar een specifieke markt aan te spreken. Persoonlijk heb ik dit soort trucjes nog nooit ingezet. Ik besloot mezelf er daarom eens in te verdienen. Al gauw moest ik concluderen dat ik er echt heel weinig over wist. Het gaf me wel de inspiratie voor deze blog.
Organisch of juist betaald
Zo zijn er blijkbaar twee soorten kanalen waardoor bezoekers uiteindelijk op een website terecht kunnen komen. De ene variant gebeurt op een natuurlijk wijze. Dat wordt organisch verkeer genoemd. De tegenhanger hiervan is betaald verkeer. Je hebt vast en zeker wel eens “Adv.” zien staan als je iets opgezocht in Google. Dit zijn advertenties en dus een betaalde vorm van online marketing. Dat klinkt in eerste instantie nogal simpel. Het tegendeel is echter waar. Er zijn ontzettend veel bedrijven die allerlei trucjes en manieren kennen waarop je de ‘klik kans’ kunt vergroten voor jouw Ads. GMU is daar een voorbeeld van.
Doordachte adwords campagnes
Ik vond het ontzettend interessant om te lezen dat er zoveel tijd in Google advertenties gaat. Er zijn dus mensen die houden zich bijna op dagelijkse basis bezig met het bedenken van teksten voor de advertenties. Zo kun je als online marketeer bijvoorbeeld remarketing adwords inzetten. Remarketing adwords zijn advertenties via Google die geschreven zijn om een specifieke doelgroep binnen te halen op de website. Hier is dus dat idee van een algemene naar een specifieke markt optimaal ingezet. Blijkbaar komt het wel eens voor dat iemand op een website zit, maar dan toch besluit weg te gaan. Voor die doelgroep gebruiken online marketeers dus remarketing adwords. Ze hopen op die manier de bezoeker over te halen om toch die producten of diensten aan te schaffen.
Toch maar specifiek?
Tijdens mijn zoektocht naar informatie over Google, remarketing adwords en nog veel meer heb ik mezelf wel een beetje ingehouden. Ik had geen behoefte om een echte deep dive te doen in dit specifieke onderwerp. Al zette deze ervaring mij wel aan het denken. Beloont het dan echt zoveel om een doelgroep te vinden of te identificeren en daar vervolgens alles op af stemmen? Moet ik dan toch misschien de insteek van mijn blog veranderen van een algemene naar een specifieke markt? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden!