Als je klanten achteraf betalen dan staat het bedrag wat je binnen moet krijgen een x periode uit. Als je meerdere facturen hebt uitstaan dan heb je een debiteurenportefeuille. Het gemiddeld aantal dagen dat je facturen uitstaan is de debiteurentermijn. Het sturen op je debiteurentermijn is een goed middel om meer cash op de rekening te genereren. Hoe lager namelijk de debiteurentermijn is hoe meer cash er op je rekening staat. Deze cash is weer belangrijk om verder te kunnen ondernemen. Naast dat je er je eigen rekening mee kunt betalen kun je het gebruiken om groei mee te financieren. Lees dit blog dus verder als je ook wil werken aan een kortere debiteurentermijn.
Welke acties kan ik ondernemen voor een kortere debiteurentermijn?
Voor een zo kort mogelijk termijn dat je klanten betalen is het allereerst verstandig vooraf goed te kijken met wie je zaken gaat doen ook op financieel gebied. Dit kun je doen door vooraf een goede check te doen op de kredietwaardigheid van je potentiële klant. Mocht hieruit blijken dat je potentiële klant minder kredietwaardig is dan kan je hier met je betalingstermijn rekening mee houden. Je kunt bijvoorbeeld bedingen om alles of een deel vooraf te laten betalen. Doe je dit niet dan is de kans groot dat de betalingstermijn wordt overschreden en dat je debiteurentermijn dus langer wordt. Zorg er verder voor dat je debiteurenbeheer binnen je organisatie goed ingericht is. Dit doe je door het in ieder geval een duidelijk plek te geven en iemand verantwoordelijk te maken. Schrijf het proces goed uit. Dus wanneer wordt de 1e herinnering verstuurd, wanneer wordt er telefonisch contact opgenomen en op welk punt draag je over aan een incassobureau. Zorg dat duidelijk is wie welke taak uitvoert en evalueer regelmatig hoe het debiteurenbeheer loopt.
Het belang van sturen op een korte debiteurentermijn
De debiteurentermijn is een mooi kengetal om inzicht te krijgen in hoe het debiteurenbeheer binnen je organisatie loopt. Het is dus verstandig om hier op regelmatige basis naar te kijken en mocht deze termijn te lang zijn bij te sturen. Het volgende moment waar je gaat evalueren kan je dan mooi zien of het bijsturen effect heeft gehad. Bijstuurmaatregelen kunnen zijn om bijvoorbeeld eerder de herinneringsfactuur te sturen na het overschrijden van de betalingstermijn. Of bijvoorbeeld het telefonisch contact eerder in het proces te laten plaatsvinden. Telefonisch reminden kost meer tijd maar geeft het beste inzicht in waarom je debiteur de factuur niet tijdig betaalt.